Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

LEPSZY SPOSÓB NA TRENING – MASZYNY SIŁOWE CZY WOLNE CIĘŻARY

trening na siłowni

LEPSZY SPOSÓB NA TRENING – MASZYNY SIŁOWE CZY WOLNE CIĘŻARY

Trafiając na siłownię, jesteś postawiony przed automatycznym wyborem – który produkt treningowy wybrać w ramach swojego treningu? Zwyczajowo, wybory masz 3 –maszyny cardio, siłowe lub wolne ciężary (np. hantle, sztangi, akcesoria treningowe, itp.). Na potrzeby dzisiejszego artykułu, wyeliminujemy maszyny do treningu cardio ze względu na to, że nie mają one swoich odpowiedników, i ograniczymy się wyłącznie do produktów, które mogą pomóc Ci poprawić siłę i masę mięśniową.

Biorąc to pod uwagę, które z produktów są lepsze do tych celów? Naszym zdaniem, zdecydowanie więcej przewag mają wolne ciężary, ale swój wybór uargumentujemy zestawiając ze sobą bezpośrednio plusy i minusy obu rozwiązań.

 

MOBILNOŚĆ

Maszyny siłowe: Maszyny siłowe mają to do siebie, że są…maszynami, które z definicji nie są małe i stworzone do łatwego przemieszczania. W związku z tym, jesteś zmuszony trenować wyłącznie w tym miejscu, w którym ustawiona jest maszyna. Tego typu produkty treningowe zwyczajowo są też przytwierdzone do podłogi i znajdują się wyłącznie na siłowniach lub w klubach fitness. Jeśli więc chcesz wykorzystać maszyny siłowe w swoim treningu, jesteś zdany na wizytę w tym miejscu.

Wolne ciężary: Wolne ciężary nie zawsze są lekkie, ale z założenia są mobilne. Nawet jeśli trenujesz na siłowni, możesz przestawić je w miejsce, które akurat jest wolne a to da Ci często komfort i swobodę ruchu podczas wykonywania ćwiczenia. Z wolnych ciężarów możesz korzystać również w domu a w przypadku maszyn siłowych, ten luksus zarezerwowany jest tylko dla nielicznych.

 

KOSZTY

Maszyny siłowe: Wspomnieliśmy przed chwilą o luksusie posiadania maszyn siłowych w domu. Na taki luksus może sobie z pewnością pozwolić część osób, ale zwyczajowo są to osoby zamożne. To dlatego, że maszyny siłowe wiążą się przeważnie z inwestycją rzędu kilkunastu tysięcy złotych za sztukę. Jeśli dodasz do tego fakt, że większość maszyn siłowych to maszyny izolowane, tzn. angażujące do pracy jedną grupę mięśniową, inwestycja w maszynę lub kilka maszyn ma wtedy jeszcze mniejszy sens.

Wolne ciężary: Za wolnymi ciężarami przemawia nie tylko ich niewielki rozmiar, ale stosunkowo niewielkie koszty. Jeśli chcesz wykonać skuteczny trening w domu, spokojnie możesz oprzeć się wyłącznie o wolne ciężary, nie ograniczając się wyłącznie do kilku grup mięśniowych. Przykładowo, jeśli masz do dyspozycji piłkę gimnastyczną, maty ślizgowe, gumy do ćwiczeń, hantle i sztangę, zakres Twoich ćwiczeń będzie bliski nieograniczonemu a inwestycja warta swojej ceny.

 

ZŁOŻONOŚĆ RUCHU

Maszyny siłowe: W przypadku treningu z maszynami siłowymi, przez ruch przeprowadza Cię maszyna. Twoje zadanie ogranicza się tutaj wyłącznie do wygenerowania pewnej siły w pewnym, często ograniczonym zakresie ruchu. Ten rodzaj wysiłku jest szczególnie dobry dla osób początkujących, które nie mają wystarczającego doświadczenia w pracy z dodatkowym obciążeniem. Dla osób zaawansowanych, taka specyfika pracy może być jednak minusem.

Wolne ciężary: Wolne ciężary dają Ci możliwość pracy w naturalnym zakresie ruchu, który dla każdego może być trochę inny. To z pewnością duży plus, ale minusem jest tutaj konieczność opanowania ruchu przed narzuceniem sobie zbyt dużych obciążeń. Najczęściej, taką wprawę można nabyć trenując „na sucho”, czyli bez korzystania z produktu i wyobrażenia sobie ćwiczenia w dokładnie taki sam sposób jak wtedy, kiedy trenowałbyś z dodatkowym obciążeniem.

 

REKRUTACJA GRUP MIĘŚNIOWYCH

Maszyny siłowe: W jednym z powyższych punktów wspominaliśmy już, że maszyny siłowe są maszynami izolowanymi, co sprawia, że np. trenując barki, nie jesteś w stanie trenować również nóg lub pleców. Ta wąska specjalizacja powoduje, że trening z maszynami siłowymi może być dość długi. Ten typ treningu sprawdza się jednak w sytuacjach, w których konieczna jest np. rehabilitacja po urazie i zadbanie wyłącznie o jedną, konkretną grupę mięśniową. Maszyny siłowe mogą też przynieść korzyści osobom, które trenują po to, by dobrze wyglądać. Z maszynami siłowymi można z łatwością zadbać o te mięśnie, które nie są wystarczająco silne lub nie wyglądają za dobrze, i odpuścić te, które dodatkowej pracy już nie potrzebują.

Wolne ciężary: Jedną z największych zalet wolnych ciężarów jest to, że angażują one do pracy wiele grup mięśniowych, często skracając czas treningu a nie poświęcając jego intensywności i skuteczności. Często zdarza się, że z użyciem wolnych ciężarów możliwa jest nie tylko praca nad kilkoma, sąsiadującymi ze sobą grupami mięśniowymi, ale nawet praca nad równoległym wzmocnieniem dolnych i górnych części ciała (np. nóg i barków).

 

MONOTONIA

Maszyny siłowe: Ciężko szukać różnorodności i ekscytacji w sytuacji, w której trenując na maszynie zawsze przechodzisz przez ten sam ruch. Taki trening potrafi się więc szybko znudzić.

Wolne ciężary: Wysiłek z wolnymi ciężarami praktycznie nie ma ograniczeń a w niektórych sytuacjach jest nawet zupełnie nieprzewidywalny. Jest tak na przykład w treningu z takimi produktami jak piłki lekarskie z oporem wodnym czy worki Sandbell, które w środku posiadają stale przemieszczający się ciężar, uniemożliwiający przygotowanie się na kolejny ruch. Ten element zmienności czyni każdy trening zawsze czymś nowym.

 

WSZECHSTRONNOŚĆ

Maszyny siłowe: Po stronie wszechstronności i nieprzewidywalności, maszyny siłowe niestety nie mają za dużo do powiedzenia. Wszystko znowu wraca tutaj do głównego zamysłu za tego typu maszynami, tj. takie maszyny zaprojektowane są głównie dla osób początkujących. Nie spodziewaj się tutaj fajerwerków a bardziej solidnego przygotowania do innych, bardziej zaawansowanych ruchów, z wolnymi ciężarami.

Wolne ciężary: Tutaj ponownie plus dla wolnych ciężarów, których wszechstronność można określić jako praktycznie nieograniczoną. Jeśli chcesz wykorzystać wolne ciężary do treningu z dużym obciążeniem, nie ma problemu – skorzystaj ze sztangi, dodaj talerze obciążeniowe i jesteś gotowy. Chcesz ćwiczyć z mniejszym obciążeniem, do dyspozycji masz hantle o różnych wagach lub wiele akcesoriów. Wszystko zależy tutaj jedynie od Twojej kreatywności i celów treningowych.

 

BEZPIECZEŃSTWO

Maszyny siłowe: To jeden z największych plusów maszyn siłowych. Trenując na maszynach, praktycznie nie ma potrzeby treningu z trenerem personalnym (jeśli go szukasz, zobacz jak wybrać odpowiedniego trenera personalnego dla siebie) lub kimś, kto zaasekuruje Cię w razie problemów z obciążeniem. Jeśli nie dasz rady podnieść danego obciążenia, maszyna wróci na swoją pozycję a Ty będziesz bezpieczny. Nie zrozum nas źle – zawsze konieczne jest zachowanie ostrożności, ale z maszynami siłowymi powinieneś być znacznie bezpieczniejszy niż z wolnymi ciężarami.

Wolne ciężary: Jeden z większych plusów maszyn siłowych jest też jednym z większych minusów wolnych ciężarów. To nie jest tak, że wolne ciężary są niebezpieczne, ale prawdą jest, że nie ma tutaj wiele miejsca na asekurację – chyba, że trenujesz z trenerem lub partnerem. Zawsze wskazane jest też posiadanie odpowiedniego doświadczenia i opanowanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Wciąż jednak może zdarzyć Ci się gorszy dzień lub jakaś pomyłka, która sprawi, że dane ćwiczenie, seria lub powtórzenie może skończyć się kontuzją.

 

EFEKTY

Maszyny siłowe: Po maszynach siłowych można się spodziewać mniej więcej tego, czego po systematycznej pracy, tzn. jeśli włożysz wysiłek w trening i będziesz robił to systematycznie, efekty naturalnie przyjdą. Ale czy będą one dokładnie takie, jakbyś tego oczekiwał? To już kwestia dyskusyjna. Maszyny siłowe mają swój cel i swoje miejsce, ale biorąc pod uwagę stosunek poświęconego czasu do efektów, oceniamy je dość słabo. Pod kątem efektów, górę zdecydowanie biorą tutaj wolne ciężary.

Wolne ciężary: To zdecydowany zwycięzca w tej klasyfikacji. Choćby nawet z tego powodu, że z wolnymi ciężarami z łatwością zwiększysz intensywność wysiłku, poprawisz nie tylko siłę i masę mięśniową, ale i wytrzymałość, równowagę, koordynację i praktycznie wszystko, czego potrzebujesz. Efekty Twojej pracy powinny też przyjść znacznie szybciej niż w przypadku pracy z wolnymi ciężarami. Warto jest więc przejść przez naukę techniki i zaprzyjaźnić się z wolnymi ciężarami bo odwdzięczą Ci się one postępami treningowymi.

 

Jeśli masz swoje zdanie na temat porównania maszyn siłowych z wolnymi ciężarami, śmiało się nim podziel. Widzisz jakieś plusy i minusy, o których nie napisaliśmy? Też daj znać. Może jest coś, co nam umknęło a co moglibyśmy dodać, żeby takie porównanie było bardziej kompletne.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.
Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz