Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

GUMY DO ĆWICZEŃ – CIĄGLE NIEDOCENIANY PRZEDMIOT TRENINGOWY

gumy do cwiczen miniband letsbands

GUMY DO ĆWICZEŃ – CIĄGLE NIEDOCENIANY PRZEDMIOT TRENINGOWY

Każda osoba trenująca posiada jakiś cel – dla jednych celem jest świetna sylwetka, dla innych poprawa siły, wytrzymałości i ogólnej sprawności. Dla jeszcze innych, celem jest samo zdrowie i prewencja kontuzji. Niezależnie od tego, co jest Twoim celem, jest jeden przedmiot treningowy, który może Ci pomóc w każdym z celów – może nie tyle przedmiot, co przedmioty a mianowicie gumy do ćwiczeń.

Gumy do ćwiczeń to wciąż niedoceniany przedmiot treningowy, który co prawda obecny jest w większości ośrodków treningowych (siłownie, kluby fitness), ale ciągle ustępuję popularnością tradycyjnym ciężarom. Gumy są natomiast bardzo wszechstronnym, funkcjonalnym, wygodnym i przy tym niedrogim produktem, dzięki któremu wzmocnisz mięśnie, spalisz tkankę tłuszczową, zabezpieczysz się przed urazami i poprawisz swoją mobilność. Wszystko to w kompaktowym rozmiarze i produkcie, który możesz zabrać ze sobą nawet do kieszeni!

Zanim na dobre przejdziemy do zalet gum do ćwiczeń, wypadałoby zacząć od początku i odpowiedzieć na pytanie:

 

CZYM SĄ GUMY DO ĆWICZEŃ?

Mianem gum do ćwiczeń określamy takie produkty jak gumy Miniband, Powerband, taśmy elastyczne czy tubingi. Każdy z tych produktów ma swoje inne zastosowania i cieszy się popularnością w pewnych typach treningu:

  • Gumy Miniband – najczęściej wykorzystywane są w treningu sportowym, fitness i medycznym do pracy nad mięśniami dolnych części ciała. Nie oznacza to jednak, że gum Miniband nie można wykorzystać również do treningu ramion czy barków, i to na każdym etapie zaawansowania treningowego. Minibandy charakteryzują się stosunkowo niewielką długością (około 20cm) i tworzą zamkniętą pętle, dzięki czemu nie trzeba ich zawiązywać lub rozwiązywać po każdym użyciu.
  • Gumy Powerband – popularny rodzaj gum w treningu sportowym i siłowym. Dłuższe od gum Miniband (Powerband mają około 100cm długości) i generują inny rodzaj oporu. Są również nieco mocniejsze tak, by pomagać podczas nawet najbardziej wymagających ćwiczeń, takich jak podciągania czy sprinty.
  • Taśmy Flex – najczęściej wykorzystywane w treningu medycznym i rehabilitacji. Charakteryzują się sporą długością (typowo około 180-200cm) i dużą elastycznością. Niektóre rodzaje dostępne są nawet w wersji kilkumetrowych rolek, których dowolną ilość można wyciąć a następnie zawiązywać, imitując do jakiegoś stopnia gumy Miniband lub Powerband.
  • Tubingi – połączenie gum do ćwiczeń z wygodnymi uchwytami, dzięki którym w komfortowych warunkach można wykonać ćwiczenia wymagającego kontrolowanego chwytu, np. uginanie ramion (biceps), przyciąganie ciężaru do klatki piersiowej, itp. Tubingi mają około 100-120cm długości i swoją charakterystyką przypominają gumy Powerband.

Teraz, kiedy wiesz już jakie rodzaje gum i taśm do ćwiczeń są do wyboru, możemy przejść do ich zalet i wykorzystania w treningu, w zależności od Twoich celów treningowych.

 

POPRAWA SIŁY

Gumy do ćwiczeń nazywane są również gumami oporowymi z jednego prostego powodu – generują one opór, który naturalnie potrzebny jest w treningu ukierunkowanym na poprawę siły. Gumy można wykorzystać nie tylko jako samodzielny produkt, ale jako produkt komplementarny do wolnych ciężarów, np. hantli czy sztangi. Możliwe nawet, że widziałeś kiedyś osobę ćwiczącą na siłowni, która np. wykonując przysiad miała na dwóch końcach sztangi doczepione gumy. Co ma na celu taki zabieg?

Gumy do ćwiczeń zapewniają w takiej sytuacji dodatkowy opór w momencie, w którym ruch podczas danego ćwiczenia jest zazwyczaj najmniej wymagający. W ten sposób zmuszasz ciało do cięższej pracy i pomagasz w kształtowaniu siły.

Tworzenie dodatkowego oporu (tzw. dociążanie) z użyciem gum do ćwiczeń to jednak nie jedyny sposób wykorzystania gum na siłowni. Równie skutecznym sposobem ich użycia jest odciążanie. Wykorzystanie gum do ćwiczeń w sposób odciążający osobę ćwiczącą przydaje się podczas wymagających ćwiczeń, które mogą być nieco za trudne dla danej osoby. Świetnym przykładem mogą być tutaj podciągnięcia na drążku lub pompki tricepsowe.

 

PRZYROST MASY MIĘŚNIOWEJ

Żeby nabrać masy mięśniowej konieczna jest praca z ciężarami, dlatego nieodłącznym elementem takich treningów są hantle, sztangi czy kettlebell. Wolne ciężary mają jednak to do siebie, że kładą duże obciążenia na mięśnie i stawy, a to z kolei zwiększa ryzyko kontuzji. Dodając do swojego planu treningowego gumy do ćwiczeń sprawisz, że Twoje mięśnie będą pracowały równie ciężko bez ich jednoczesnego, intensywnego przeciążania.

W treningu na przyrost masy mięśniowej z użyciem gum do ćwiczeń, najlepiej spisują się ćwiczenia o wysokiej liczbie powtórzeń. Nie bój się więc wpleść do swojego planu treningu, w którym każde ćwiczenie wykonasz w 4 seriach po 50 powtórzeń każda.

 

TRENING SPORTOWY

Czy widziałeś kiedyś piłkarzy, koszykarzy, siatkarzy, tenisistów, pływaków lub sportowców innych dyscyplin trenujących z gumami do ćwiczeń? To bardzo popularny widok, ponieważ gumy dają wiele korzyści w treningu sportowym. Dodatkowy opór elastyczny generowany przez gumy może być wykorzystany w konkretnych ruchach w danej dyscyplinie sportu, w tym podczas takich aktywności jak wymachy ramion, skoki czy sprinty.

Gumy do ćwiczeń są na tyle wszechstronne, że można z nich korzystać zarówno z trenerem lub partnerem jak i osobiście. Jedyne, co wystarczy zrobić, to przewiązać gumę o drabinkę, bramkę czy płot. Następnie, ograniczy Cię tylko Twoja własna wyobraźnia.

 

ROZGRZEWKA

Gumy do ćwiczeń to jeden z najlepszych sposobów na szybką i efektywną aktywację tych mięśni, które pełnią ważną rolę w wielu wysiłkach, a które „wyłączane są” w związku z siedzącym trybem życia. Wprowadź więc kilka ćwiczeń z gumami do rozgrzewki przedtreningowej w taki sposób, by zaangażować do pracy całe ciało. Przykładowo, wykonaj obwód złożony z 5-6 ćwiczeń, z których każde będzie miało 10 powtórzeń i będzie skupiało się na innej grupie mięśniowej – od ud i pośladków po klatkę piersiową, plecy czy ramiona.

 

ROZCIĄGANIE

Gumy do ćwiczeń świetnie nadają się do poprawy mobilności i elastyczności mięśni, będąc przyrządem wspomagającym rozciąganie. Ten istotny element regeneracji potreningowej sprawia, że zwiększa się zakres Twojego ruchu a proces ten można jeszcze zoptymalizować włączając do rozciągania gumy. Jeśli Twoje mięśnie są zmęczone lub po prostu sztywne, gumy pomogą Ci utrzymać zakres ruchu, do którego organizm się zaadaptuje. Gumy mogą również świetnie symulować obecność partnera treningowego, dając przy tym pełną kontrolę rozciągnięcia w danej pozycji.

Nie masz jeszcze w swoim zestawie treningowym gum do ćwiczeń? Zmień to i zobacz na swoim przykładzie jak wiele możliwości treningowych daje tak niepozorny produkt.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

A jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami i dostawać informacje o nowych treściach na blogu

Loading

Oceń post
[Głosy: 3 Średnia: 5]