Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

WZORZEC PCHANIA I CIĄGNIECIA – DOLNA CZĘŚĆ CIAŁA

wzorzec pchania ciagniecia

WZORZEC PCHANIA I CIĄGNIECIA – DOLNA CZĘŚĆ CIAŁA

 

W ostatnim artykule na blogu ukazał się materiał na temat wzorca ruchowego ciągnięcia oraz pchania (push/pull). Ten fundamentalny ruch można podzielić w zależności od zaangażowania części ciała. Logiczne wydaje się rozumowanie tych fundamentów ruchu w odniesieniu do górnej części ciała, dlatego wielu animatorów aktywności fizycznej na pytanie jakie ćwiczenia angażują wzorce pchania oraz ciągnięcia, bez wahania wskazują na podciąganie na drążku, TRX, wyciskanie na prostej czy skośnej ławeczce. Te ćwiczenia jednak wciąż opisują aktywację, wykorzystywaną dla górnej części ciała. Dzisiaj chciałbym zatrzymać się na głębszej analizie tych ruchów w odniesieniu do rzadko opisywanej w kontekście tego zagadnienia dolnej części ciała.

 

Ćwiczenia jednorącz i jednonóż

Ostatnio bardzo dużo wspominałem na temat ćwiczeń na jedną stronę ciała oraz antyrotacyjnych jako najbardziej funkcjonalnych i zalecanych ćwiczeń wykorzystywanych w nowoczesnych trendach w świecie treningu. W zależności od poziomu zaawansowania ćwiczącego możemy implikować ćwiczenia obunóż/oburącz, jednonóż/jednorącz w ruchu horyzontalnym (poziomym) oraz wertykalnym (pionowym). Taki rodzaj podziału ćwiczeń możemy zastosować również w przypadku wzorców pchania i ciągnięcia. Wszystkie ćwiczenia angażujące ruch od ciała będą pchaniem a te w kierunku do ciała – ciągnięciem. Ćwiczenia jednorącz oraz jednonóż co prawda są bardziej wymagające, ale angażują większą stabilizację i wymuszają kontrolę motoryczną, dlatego warto pamiętać o tym w planowaniu jednostek treningowych!

W odniesieniu do dolnej części ciała pchaniem dla kończyn dolnych będzie typowy przysiad i wszystkie jego progresje, zaczynając od przysiadu obunóż po pistol squat.

przysiady

Wzorcem ciągnięcia dla kończyn dolnych będzie klasyczny hip hinge (ruch zawiasowy w biodrach, o którym pisałem w materiale o przysiadzie), który jest wstępem do martwego ciągu i wszystkich jego progresji.

martwy ciag

Charakter tego bloga oraz moja filozofia pracy ma bardzo mocno prozdrowotny oraz funkcjonalny oddźwięk, dlatego aspekt wzorców ruchowych obok przygotowania mobilności i mądrego planowania jednostek treningowych jest jednym z istotniejszych elementów na które zawsze będę zwracał uwagę.

 

ZAPAMIĘTAJ!

  • Wszystkie ruchy od ciała nazywamy wzorcami pchania. Te w kierunku do siebie to wzorce ciągnięcia.
  • Ćwiczenia jednonóż i jednorącz wymuszają większą stabilizację oraz kontrolę motoryczną.
  • Ćwiczenia w staniu oraz antyrotacyjne są jednymi z bardziej funkcjonalnych ćwiczeń.
  • Warunkiem do progresji jednonóż/jednorącz jest prawidłowe wykonywanie ćwiczeń oburącz/obunóż.
  • ZDROWIE – jest najważniejszym skutkiem treningu.

Udostępnij

Komentarz

  • Mirek

    Fajnie zaprezentowane podstawy. Warto się zapoznać żeby nie zrobić sobie krzywdy przez niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń. Myślę, że to dobre rady dla początkujących.

    10 maja 2017 o godz. 11:39

Dodaj komentarz

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]