Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

DLACZEGO WARTO WŁĄCZYĆ DO PLANU TRENINGOWEGO ĆWICZENIA NA JEDNĄ STRONĘ CIAŁA?

DLACZEGO WARTO WŁĄCZYĆ DO PLANU TRENINGOWEGO ĆWICZENIA NA JEDNĄ STRONĘ CIAŁA?

Przyglądnij się swojemu planowi treningowemu i zobacz jakie ćwiczenia się w nim znajdują. Czy widzisz w nim tylko ćwiczenia angażujące do pracy całe ciało, np. przysiady, wyciskanie sztangi na klatkę piersiową, martwy ciąg, itd.? Jeśli tak, Twój trening nie jest optymalny i brakuje mu jednego ważnego elementu – ćwiczeń na jedną stronę ciała.

 

DLACZEGO ĆWICZENIA NA JEDNĄ STRONĘ CIAŁA POWINNY BYĆ CZĘŚCIĄ TRENINGU?

Od dawna wiadomo, że ćwiczenia na jedną stronę ciała są efektywnym sposobem na wzmocnienie danych grup mięśniowych i wyrównanie dysproporcji mięśniowej między obiema stronami. Niedawno jednak, do listy korzyści tego typu ćwiczeń dołączył jeden ważny argument:

Według badań opublikowanych przez European Journal of Applied Physiology, ćwiczenia na jedną stronę ciała przyczyniają się do wzrostu siły drugiej strony ciała.

Wniosek taki powstał w wyniku 31 badań, w których udział wzięło 785 osób. Średni postęp w sile u osób badanych wynosił aż 11,9%, przy czym dla kończyn górnych 9,4% a dla kończyn dolnych – 16,4%.

Takie postępy widoczne były zarówno w sile izometrycznej, ekscentrycznej i koncentrycznej jak i izotonicznej, przy czym największe (blisko 18% wzrost) można było zauważyć w przypadku ćwiczeń ekscentrycznych, tj. takich, w których skupiamy się na negatywnej fazie ruchu (np. w przysiadzie – ruch w dół).

 

KIEDY WŁĄCZYĆ DO TRENINGU ĆWICZENIA NA JEDNĄ STRONĘ CIAŁA?

Wspomnieliśmy już o wykonywaniu ćwiczeń angażujących do pracy wyłącznie jedną stronę ciała w sytuacjach, w których chcemy wyrównać dysproporcje w sile między obiema stronami. Ćwiczenia te mogą i powinny być również stosowane w momencie, w którym jedna z kończyn doznała kontuzji i nie może wykonywać pracy z obciążeniem. Włączając do treningu ćwiczenia na zdrową kończynę, możemy uniknąć zaniku mięśni po stronie kontuzjowanej i ograniczyć różnicę w siłach między kończynami. To z kolei przyspieszy proces rehabilitacji i powrotu do pełnej sprawności.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

A jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami i dostawać informacje o nowych treściach na blogu

Loading

Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]