Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

JAK ZAMIENIĆ NOWOROCZNE POSTANOWIENIA W NAWYKI?

JAK ZAMIENIĆ NOWOROCZNE POSTANOWIENIA W NAWYKI?

 

Nadchodzi ten dzień, w którym każdy z nas stawia przed sobą jakieś cele. Od 1 stycznia będę w lepszej formie, będę więcej pracował, będę więcej czasu spędzał z rodziną, itp. Z postanowieniami bywa różnie, ale najczęściej większość naszych postanowień z początku roku umiera śmiercią naturalną już w lutym lub marcu.

Co kryje się za takimi niepowodzeniami? Jak podejść do tegorocznych postanowień w tym roku, żeby uniknąć sytuacji sprzed roku czy kilku lat wstecz?

Żeby nie wykraczać poza granice kompetencji, dzisiaj skupimy się na postanowieniach „fitnessowych”, tzn. związanych z aktywnością, treningiem na siłowni, dietą, itp. Kilka strategii na osiągnięcie swoich celów w roku 2018, przedstawiamy poniżej:

 

1. Wyznacz sobie cele krótkotrwałe i realne do osiągnięcia

Jednym z najczęstszych problemów związanych z noworocznymi postanowieniami jest wyznaczenie sobie celów długoterminowych i ciężkich do weryfikacji, np. „do końca roku będę w formie”. Jak więc wygląda bycie w formie. Czy oznacza to przebiegnięcie 10km, „sześciopak” na brzuchu, zdolność do zrobienia 100 pompek? Przykładowo, jeśli któraś z wymienionych rzeczy kwalifikuje się do definicji formy – ujmij ją w swoich postanowieniach i wyznacz dla niej konkretny termin.

Świetnym pomysłem jest rozbicie większych celów na mniejsze i określenie dla nich konkretnych terminów. W takim wypadku polecamy grafik 30-dniowy, tzn. daj sobie 30 dni na osiągnięcie celu, który będzie wykonalny i zaprowadzi Cię jeden krok bliżej do upragnionego celu większego – za 3 miesiące, pół roku czy rok.

Rozbicie swoich celów na mniejsze w 30-dniowych odstępach czasu pozwoli Ci utrzymać ciągłą motywację i co miesiąc da Ci możliwość wewnętrznego rozliczenia się ze sobą. Jeśli udało Ci się osiągnąć cele na dany miesiąc – świetnie. Kontynuuj dalszą pracę. Jeśli cele nie zostały osiągnięte – poświęć czas na analizę tego, dlaczego tak się stało wyciągnij wnioski i wprowadź je w życie na kolejny miesiąc. Jest bardzo prawdopodobne, że coś, co stanęło na drodze do chwilowego niepowodzenia, jest stosunkowo łatwe do wyeliminowania lub naprawienia i kolejny miesiąc będzie już skuteczniejszy.

 

2. Jedz zdrowo, nie mało

Wyżej wspomnieliśmy o często popełnianych błędach. Teraz przyszedł czas na jedno z najczęstszych postanowień – „będę jeść zdrowiej”. Tutaj również musimy wrócić do punktu #1 – co oznacza zdrowsze jedzenie? Jak wygląda ten cel w ujęciu krótkotrwałym (np. 30 dni)? Pierwszym krokiem jest więc wprowadzenie w/w sposobów. Kolejnym – poleganie na sprawdzonych sposobach, które w odniesieniu do odżywiania zawsze były, są i będą aktualne. Chodzi tu o racjonalne żywienie, w którym jest miejsce na regularne posiłki, złożone z wysokiej jakości składników.

Zapomnij o dietach cud a jedyne określenie, z którym zwiążesz słowo „dieta”, powinno brzmieć „dieta zbilansowana”. Dieta zbilansowana to taka, w której jest miejsce na węglowodany, białka i tłuszcze. Każdy z tych składników odżywczych jest niezbędny do Twojego prawidłowego funkcjonowania, niezależnie od tego jaki jest Twój poziom aktywności. Kluczem jest tutaj wybór odpowiednich produktów, bogatych w wartościowe źródła w/w makroskładników.

Jak więc dokonywać dobrych wyborów i które produkty zastąpić ich zdrowszymi odpowiednikami?

Odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi – czytaj etykiety i upewnij się, że produkt, który kupujesz jest jak najbardziej zbliżony do naturalnego i nieprzetworzonego. Jeśli produkt zawiera słodziki, substancje zagęszczające, związki chemiczne, itp., nie powinien wylądować on w Twoim koszyku.

Jeśli chodzi o lepsze odpowiedniki, możesz zamienić np. biały chleb lub makaron na wersje pełnoziarniste, parówki na pierś z kurczaka lub ryby, frytki na orzechy, itd. Przykładów jest dużo więcej, ale każdy z nich polega na tym samym, tj. wyborze dobrych źródeł węglowodanów, białek i tłuszczy.

Pamiętaj też, by miejsce na najważniejsze makroskładniki znalazło się w każdym posiłku czy przekąsce. W ten sposób dasz organizmowi wszystko, czego potrzebuje i nie będziesz miał problemów z wytrzymaniem do kolejnego posiłku.

Wprowadzając tę zasadę w życie, musimy raz jeszcze przypomnieć o zasadzie #1 – wyznacz sobie konkretne cele, np. „będę jeść 5 posiłków dziennie”, „będę czytać etykiety podczas zakupów”, itd. Im bardziej precyzyjny będzie Twój cel, tym większe szanse na jego osiągnięcie.

 

3. Zaplanuj swój grafik

Niezależnie od tego, czy Twoim celem jest codzienny trening, przebiegnięcie maratonu czy zrzucenie paru kilogramów, ważne jest by Twój cel był w zgodzie z Twoim harmonogramem. Nic przecież nie potrafi tak zrujnować planów jak brak czasu…

Stawiając przed sobą cel, upewnij się więc, że odpowiednio wcześniej zorganizujesz swój grafik tak, by sprzyjał osiągnięciu celów. Mamy tutaj na myśli zarówno grafik rodzinny i zawodowy, jak i ten związany z postanowieniami.

Słowem klucz do planowania grafiku jest tutaj słowo PRIORYTETY. Zastanawiając się nad grafikiem, powinieneś uczciwie podejść do tematu i szczerze zapytać się – jak ważne są dla Ciebie te rzeczy, które wykonujesz na co dzień, a które zabierają sporą część Twojego czasu. Czy naprawdę musisz wziąć udział w każdym spotkaniu w pracy? Czy musisz oglądnąć ulubiony serial? Czy koniecznie musisz odwiedzić znajomego spotkanego po latach w centrum handlowym?

Tylko Ty znasz odpowiedź na te i inne pytania i tylko Ty będziesz w stanie odpowiedzieć sobie na wszystkie z nich. Bez ustalenia priorytetów nie uda Ci się jednak osiągnąć wszystkiego, co sobie postanowiłeś – czy to w skali dnia, miesiąca czy roku. To dlatego priorytety są tak ważne w planowaniu grafiku i wytrwaniu w swoich postanowieniach.

Planowanie harmonogramu jest bardzo ważnym elementem Twojego ostatecznego sukcesu, dlatego po wyznaczeniu swoich celów, pierwszym krokiem powinna być właśnie analiza Twoich codziennych zajęć.

 

3 powyższe strategie nie zagwarantują Ci, że ten rok będzie najlepszym rokiem w Twoim życiu, ale z pewnością stanowią mocne fundamenty sukcesu. Stosując się do w/w strategii będziesz na najlepszej drodze do wytrwania w noworocznych postanowieniach, a to czy lub kiedy je osiągniesz będzie zależeć wyłącznie od Twojej konsekwencji w działaniu.

Tej konsekwencji i dyscypliny życzymy w kolejnym roku!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

A jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami i dostawać informacje o nowych treściach na blogu

Loading

Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]