Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

KRZYWA SIŁY – CO TO TAKIEGO?

trening siłowy

KRZYWA SIŁY – CO TO TAKIEGO?

Nie musisz być częstym bywalcem siłowni, żeby wiedzieć, że pewne momenty pewnych ćwiczeń wydają się być łatwiejsze a inne trudniejsze. Zupełnie naturalne wydaje się być, że na przykład w wyciskaniu sztangi na klatkę piersiową, najtrudniejszy jest moment, w którym sztanga znajduje się blisko tułowia. W przysiadzie, stopień trudności rośnie wraz ze zbliżaniem się pośladków do podłogi. Przykłady można tutaj mnożyć, ale nie o to chodzi, bo zasada jest tutaj jasna i odczuwalna.

Dzisiaj chodzi o to, żeby zrozumieć, dlaczego skąd bierze się taka zasada i jak wykorzystać ją po to, żeby być lepszym i silniejszym z każdym treningiem. To cały powód za tym artykułem, w którym wyjaśnimy pojęcie krzywej siły.

 

CZYM JEST KRZYWA SIŁY?

Krzywa siły to graficzne przedstawienie zbioru punktów związanych z tym, jaka siła musi być zostać wygenerowana przez ciało w danym położeniu i kącie stawu (zakresie ruchu), żeby podnieść dany ciężar.

krzywa siłyPowyższy wykres pokazuje wszystkie istniejące krzywe siły – rosnącą, malejącą i zmienną.

Przykładami ćwiczeń obrazujących krzywą rosnącą są wspomniane już wyżej – przysiady i wyciskania sztangi na klatkę piersiową. Oznacza to, że takie ćwiczenia są najtrudniejsze na dole ruchu (przy pełnym zgięciu stawu) a najłatwiejsze na górze (przy maksymalnym wyproście stawu). Odwrotnie rzecz ma się z ćwiczeniami obrazującymi krzywą malejącą. Do takich ćwiczeń zalicza się m.in. podciąganie na drążku czy ściąganie ciężaru z nad głowy do tułowia. Ćwiczenia o zmiennej krzywej siły to z kolei ćwiczenia, które najłatwiejsze są na początku i końcu ruchu a najbardziej wymagające w jego środku. Przykładem takiego ćwiczenia są m.in. ćwiczenia na biceps.

 

JAK WYKORZYSTAĆ KRZYWĄ SIŁY W TRENINGU?

Jeśli nie jesteś osobą zaawansowaną i często eksperymentującą ze swoimi treningami możliwe, że Twoje treningi wyglądają cały czas tak samo. To niestety oznacza, że nie wydobywasz z nich pełnego potencjału. Co zazwyczaj oznacza stale ten sam trening? Wykonywanie ćwiczeń, skupiając się wyłącznie na ich najtrudniejszych momentach.

Jeśli chcesz doświadczać postępów treningowych, wyeliminuj teraz wszystkie łatwe momenty ruchu. Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  • Wykonaj w superseriach ćwiczenia na tą samą grupę mięśniową, ale o innym charakterze krzywej siły. Przykładem takich ćwiczeń mogą być poniższe ćwiczenia na biceps – zginanie ramion z hantlami chwytem neutralnym ze zginaniem ramion na tzw. modlitewniku.
  • ćwiczenia na biceps krzywa siłyDodaj do swoich ćwiczeń zmienne obciążenie, np. w postaci gum do ćwiczeń lub łańcuchów. W ten sposób, będziesz odczuwał opór w momentach, w których zazwyczaj go nie ma.

Niezależnie od tego, który sposób wybierzesz, Twoje treningi powinny być bardziej produktywne – bo koniec końców, zwiększysz w nich czas, w którym Twoje mięśnie będą zmuszane do pracy, a to przełoży się na większą siłę i masę mięśniową.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.
Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz