Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

5 POWODÓW OZNACZAJĄCYCH, ŻE POWINIENEŚ ODPOCZĄĆ SOBIE OD TRENINGU

odpoczynek siłownia fitness

5 POWODÓW OZNACZAJĄCYCH, ŻE POWINIENEŚ ODPOCZĄĆ SOBIE OD TRENINGU

W jednym z naszych ostatnich artykułów poruszyliśmy temat przetrenowania, którego za wszelką cenę powinieneś unikać. Jednym z etapów nie doprowadzenia siebie do takiego stanu jest planowanie treningów a w tym, przede wszystkim czasu na odpoczynek między nimi. Bo o ile systematyczny trening zawsze jest wskazany, trening za wszelką cenę już niekoniecznie. Ważne jest więc, by zdawać sobie sprawę z tego, kiedy odpuszczenie treningu jest nie tylko korzystne, ale czasami po prostu niezbędne.

Zapoznaj się z 5 poniższymi powodami, które powinny być dla Ciebie sygnałem do odpoczynku i podarowania sobie treningu.

 

1. NIE ŚPISZ DOBRZE

Mogłoby się wydawać, że po ciężkich dniach – treningowych lub niezwiązanych z treningiem, spać powinno się bardzo dobrze. Często jest jednak odwrotnie a sen jest jedną z pierwszych rzeczy, która ulega pogorszeniu. W zakres problemów ze snem wchodzą też problemy z zasypaniem czy krótki czas snu. Wszystko to może prowadzić do zwiększonego tętna spoczynkowego i osłabienia układu odpornościowego – to z kolei pierwszy krok do chorób, dłuższych przerw i komplikacji, których zawsze trzeba unikać.

Jeśli zauważysz u siebie jakiekolwiek problemy ze snem, zastanów się jak wygląda Twój poziom aktywności, stresu i regeneracji. Pamiętaj, że sen to jeden z fundamentów tej ostatniej i czas, w którym Twój organizm produkuje hormony potrzebne do budowy i odbudowy mięśni. Kiedy nie śpisz, śpisz krótko lub niedobrze, Twój organizm zaczyna wytwarzać inne hormony, takie jak kortyzol czy adrenalina, które zakłócają ten proces. Zaczyna się wtedy tworzyć błędne koło, którego rezultatem są m.in. pozostałe, wymienione w tym artykule powody do odpoczynku.

Jednym słowem – jeśli zaczynasz obserwować u siebie problemy ze snem, znajdź drogi do tego, by odpocząć sobie za dnia tak, by Twój odpoczynek w nocy był jeszcze lepszy.

 

2. JESTEŚ OBOLAŁY

Pisząc „obolały” nie mamy na myśli zakwasów lub uderzeń po treningu bokserskim, piłkarskim lub innym, w którym mogłeś zderzyć się z przeciwnikiem. Chodzi nam tutaj o uczucie ciągłej i nieprzerwanej sztywności mięśni, które nie tylko uniemożliwia, ale nawet utrudnia codzienne, stosunkowo proste aktywności.

Jeśli doprowadziłeś siebie do stanu, w którym czujesz się właśnie tak a mimo wszystko planujesz kolejny trening, zdecydowanie go sobie odpuść. Możemy zagwarantować Ci, że taki trening nic dobrego Ci nie przyniesie. Mało tego – praktycznie gwarantowane jest też, że taki trening przyniesie Ci więcej szkody niż pożytku. Dlatego jeśli zaczniesz odczuwać sztywność i obolałość mięśni przez kilka dni z rzędu, odpoczynek powinien być Twoim wyborem numer 1.

 

3. CIĄGLE CHCE CI SIĘ PIĆ

Jeśli systematycznie chce Ci się pić w ciągu dnia, ale nie masz w zwyczaju pić dużej ilości wody, pijesz kawę lub jesz słodkie rzeczy, jest to temat na inny artykuł i niekoniecznie powód do odpoczynku. Sytuacja zmienia się jednak, kiedy pijesz dość dużo wody (minimum 50ml na kilogram masy ciała) a mimo wszystko chce Ci się pić. Takie uczucie jest najczęściej pierwszym sygnałem przetrenowania.

Jak nawodnienie i przetrenowanie łączą się ze sobą? Przetrenowanie wprowadza Twój organizm w stan kataboliczny, co oznacza, że do produkcji energii wykorzystywana jest również tkanka mięśniowa. Naturalnie, powoduje to odwodnienie i często prowadzi do zaburzenia równowagi elektrolitowej. To tylko jeden z powodów, dla którego systematyczne picie wody w dużych ilościach jest wskazane. Ale jeśli widzisz, że mimo odpowiedniego nawodnienia, Twój organizm zdaje się potrzebować go więcej, po prostu weź sobie wolne od treningu.

 

4. BRAKUJE CI ENERGII

To normalne, że każdy z nas ma lepsze i gorsze dni. Przeważnie te lepsze związane są z większą energią, widoczną i odczuwalną już od wstania z łóżka. Te gorsze z kolei charakteryzują się niskim poziomem energii i ogólnym brakiem chęci do działania. Jeśli miewasz i lepsze i gorsze dni (czy pod kątem energetycznym czy innym), nie ma większego problemu.

Co innego jednak, jeśli zauważasz u siebie brak energii np. przez większą część tygodnia. Jeśli trenujesz w takim stanie, postaraj się spojrzeć na siebie obiektywnie i szczerze odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Czy moja siła jest/była na dobrym poziomie?
  • Czy ćwiczenia powodują/powodowały u mnie szybsze niż zazwyczaj zmęczenie?
  • Jak wymagające są/były dla mnie te same ćwiczenia, które nie są/były wymagające w innych dniach?

Jeśli któraś z odpowiedzi na powyższe pytania potwierdziła gorszą dyspozycję dnia, powinien być to dla siebie pierwsza „żółta kartka”. Jeśli wszystkie odpowiedzi potwierdziły, że trening był bardziej wymagający niż zazwyczaj, potraktuj to jak „czerwoną kartkę”, czyli naturalny sygnał do odpoczynku.

 

5. NIE MASZ MOTYWACJI

Z motywacją jest niestety tak, że czasami pojawia się i znika. To też normalne – tak długo jak co jakiś czas temat pojawia się w Twojej głowie. Problem zaczyna się pojawiać wtedy, kiedy element motywacji zniknął i nie powraca przez dłuższy okres czasu. Możliwe, że wkraczamy wtedy nawet w etap tzw. „wypalenia”, które jest typowym objawem przetrenowania i ważnym sygnałem do odpoczynku.

Pamiętaj, że Twoje treningi powinny opierać się również o zdrowy rozsądek – ten z kolei podpowiada, że nie ma nic złego w trenowaniu bez motywacji przez dany okres czasu. Ale jeśli motywacji do treningu nie masz żadnej, raczej prędzej niż później przekonasz się o efekcie wypalenia i o aktywności będziesz nie tylko mógł, ale chciał zapomnieć. A to nie coś, do czego powinieneś zmierzać.

Wypracuj sobie schemat pracy ze swoją głową, podobny do tego, który masz ze swoim ciałem podchodząc do programu treningowego. Wyznacz sobie mniejsze cele psychiczne (motywacje), które będą miały potencjał do ciągłego popychania cię do przodu i kolejnych wyzwań. Nawet jeśli te wyzwania czasami będą znikać, będą też pewnie równie często się pojawiać. Jeśli natomiast będziesz przywiązywał do nich wagę, zauważysz też kiedy nie ma ich przez dłuższy czas – i wtedy powinieneś dać sobie czas na odpoczynek.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.
Oceń post
[Głosy: 0 Średnia: 0]

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz