Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

NA JAKIM POZIOMIE POWINNO BYĆ TWOJE TĘTNO SPOCZYNKOWE?

tętno spoczynkowe

NA JAKIM POZIOMIE POWINNO BYĆ TWOJE TĘTNO SPOCZYNKOWE?

2,5 miliarda. Tyle razy średnio bije serce człowieka w przeciągu całego życia. Dzieje się tak nie bez przyczyny – bo serce codziennie musi zadbać o zapewnienie Ci wszystkich funkcji życiowych, w tym m.in. o transport tlenu i składników odżywczych do wszystkich tkanek i organów.

Żeby to zrobić, serce bije każdego dnia około 100,000 razy, transportując około 7,500 litrów krwi. To tytułem wstępu.

A jak te informacje mają się do tematu?

Codzienne bicie serca, rozłożone na poszczególne minuty, to nic innego jak tętno, o którym będziemy dzisiaj pisać. Tętno spoczynkowe to z kolei liczba uderzeń serca na minutę w sytuacji, w której organizm odpoczywa i nie jest poddawany żadnemu wysiłkowi. Serce pompuje wtedy najmniejszą ilość krwi, ponieważ nie ma wtedy konieczności szybszego transportowania tlenów i składników odżywczych. Zwyczajowo, najniższe tętno spoczynkowe występuje u człowieka podczas snu lub zaraz po przebudzeniu.

 

JAKIE POWINNO BYĆ TĘTNO SPOCZYNKOWE?

Zakres prawidłowego tętna spoczynkowego dla osoby dorosłej wynosi między 60 a 100.

Tętno w tym zakresie oznacza, że Twoje serce pracuje prawidłowo i nie jest poddawane dodatkowym obciążeniom podczas różnego rodzaju aktywności.

Jeśli natomiast Twoje tętno spoczynkowe jest wyższe od 100, może to być spowodowane takimi czynnikami jak gorączka, anemia, odwodnienie czy stres. To z kolei może prowadzić do wydzielania się poziomu adrenaliny a ten może spowodować poważne problemy zdrowotne, wśród których są m.in. zakrzepy krwi czy zawał serca. Część badań pokazała nawet, że u osób, u których tętno spoczynkowe na poziomie wyższym niż 84 utrzymuje się przez 5 lat, ryzyko chorób serca wzrasta aż o 55%.

A co w przypadku tętna spoczynkowego poniżej 60? To też nie najlepszy sygnał, ponieważ może to być oznaka tego, że do Twojego mózgu nie jest doprowadzana wystarczająca ilość krwi. To może prowadzić m.in. do uczucia zmęczenia, zawrotów głowy czy utraty przytomności. Wyjątkiem są tutaj jednak sytuacje, w których niskie tętno występuje u dobrze wytrenowanych sportowców – przeważnie w sportach wytrzymałościowych. U profesjonalnych biegaczy często spotykanym wynikiem tętna spoczynkowego jest wynik poniżej 40. Wynik ten oznacza, że osoba jest w stanie zaspokoić podstawowe zapotrzebowanie metaboliczne organizmu bez konieczności pompowania dużej ilości krwi.

Mało kto posiada jednak organizm wytrenowany do takiego stopnia. Jeśli więc nie jesteś biegaczem na poziomie Mistrzostw Świata postaraj się, żeby Twoje tętno spoczynkowe mieściło się we wspomnianych wcześniej granicach 60 – 100. A jeśli się nie mieści, jednym z najlepszych sposobów na dojście do takiego wyniku jest po prostu aktywność. Minimum z minimum to 150 minut (2,5 godziny) aktywności o średniej intensywności tygodniowo. My oczywiście zachęcamy do tego, by czas aktywności był zdecydowanie dłuższy.

 

JAK KONTROLOWAĆ SWOJE TĘTNO?

Dla tych osób, które mogą pozwolić sobie na dokładne i wygodne rozwiązania, polecamy zegarki sportowe. Zaawansowane modele pozwolą Ci nie tylko na bieżące monitorowanie tętna, ale także na kontrolę snu i innych parametrów związanych z każdą Twoją aktywnością.

Jeśli szukasz darmowego rozwiązania, możesz mierzyć swoje tętno na 2 sposoby – z szyi lub nadgarstka.

Sprawdzanie tętna z szyi wymaga położenia dwóch palców – wskazującego i środkowego, po jednej ze stron, obok tchawicy. W przypadku nadgarstka, odwróć rękę tak, by dłoń skierowana była w Twoją stronę a następnie, palec wskazujący i środkowy umieść na tętnicy, znajdującej się po stronie kciuka. Kiedy wyczujesz pulsowanie, policz ilość uderzeń przez 15 sekund i pomnóż tę liczbę przez 4. Wynik da Ci informacje o Twoim tętnie spoczynkowym.

Postaraj się sprawdzać swoje tętno spoczynkowe codziennie a jeśli wyniki zaczynają Cię niepokoić, skonsultuj je z lekarzem.

 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

A jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami i dostawać informacje o nowych treściach na blogu

Loading

Oceń post
[Głosy: 1 Średnia: 5]