Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

EFEKT KOMPRESJI – CZY ODZIEŻ KOMPRESYJNA DZIAŁA?

EFEKT KOMPRESJI – CZY ODZIEŻ KOMPRESYJNA DZIAŁA?

 

Coraz częściej w sklepach sportowych możesz zobaczyć produkty z kategorii odzież kompresyjna. Są to najczęściej produkty charakteryzujące się wyższą ceną i unikalnym dopasowaniem. Skąd biorą się takie ceny i co daje to dopasowanie? Czy to tylko wymysł marketingowy czy raczej kolejny krok do lepszych treningów, mniejszych bólów, lepszego zdrowia i samopoczucia?

Rosnąca popularność kompresji bierze się z kilku powodów. Pierwszym z nich jest to, że kompresja naprawdę działa! Większość ludzi na co dzień stosujących kompresję potwierdza, że ich treningi są łatwiejsze, a bóle potreningowe mniejsze. Jednym słowem – czują się lepiej.

Co w takim razie jest przyczyną takiego stanu rzeczy?

Kompresja opiera się o metodę precyzyjnego ucisku na mięśnie, dzięki któremu możliwy jest zwiększony przepływ krwi i dotlenienie mięśni. To z kolei przyczynia się do usunięcia enzymu zwanego kinazą kreatynową, odpowiedzialnego za bóle mięśniowe podczas intensywniejszych wysiłków, a także przyspieszenia regeneracji po wysiłku.

 

CO MÓWI NAUKA?

Jak duży jest wpływ kompresji na wysiłek i regenerację pokazują badania naukowe, które prezentują przy tym dokładne liczby.

Podczas badań w Hiszpanii z udziałem piłkarzy, sportowcy poddani zostali wysiłkowi polegającemu na zbieganiu z góry (wymagający typ aktywności powodujący bóle mięśniowe) przez 40 minut. Każdy z zawodników na jednej z nóg miał założony rękaw kompresyjny. Wyniki badań pokazały, że na nogach „nie objętych” kompresją pojawiło się 27% więcej markerów zmęczenia.

Badania przeprowadzone w Anglii na maratończykach pokazały z kolei, że zawodnicy noszący odzież kompresyjną przez okres 24 godzin po starcie w zawodach, odczuwają mniejsze bóle i sztywność mięśni.

Australijscy naukowcy pokazali także, że noszenie odzieży kompresyjnej wpływa na wydajność wysiłku – podczas badań wydajność pracy kolarzy w wysiłkach powtarzalnych (interwałowych) obniżyła się o zaledwie 0,1%. Dla porównania, kolarze nie używający kompresji obniżyli swoje wyniki o 1,79%.

Wszystkie z badań zostały przeprowadzone z użyciem odzieży kompresyjnej 2XU, która uznawana jest za światowego lidera w produkcji odzieży technicznej.

 

Jeśli do swojej formy i zdrowia przywiązujesz dużą wagę, odzież kompresyjna powinna być na liście Twoich życzeń. Nie myśl jednak, że kompresja to magiczne lekarstwo na pozbycie się zakwasów i bólów lub poprawę rekordów życiowych.

Kompresja to wartościowa pomoc w treningu i regeneracji, ale nic nie przyniesie Ci postępów bez kompleksowego podejścia do wysiłku fizycznego. Pomyśl więc o odpowiednim planie treningowym i w nim uwzględnij kompresję. W ten sposób będziesz mieć pewność, że każdy kolejny trening rozpoczniesz będąc dobrze przygotowanym i gotowym do pracy na maksymalnych obrotach.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

Oceń post
[Głosy: 3 Średnia: 4.7]