Get 10% extra OFF on Porto Summer Sale - Use PORTOSUMMER coupon - Shop Now!

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TRENINGÓW W ZIMNĄ POGODĘ?

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO TRENINGÓW W ZIMNĄ POGODĘ?

Spójrzmy prawdzie w oczy – niezależnie od tego jak zdyscyplinowany i zmotywowany jesteś, treningi w okresie zimowym zawsze są trudniejsze. Dni są krótsze, na zewnątrz szybciej robi się ciemno a temperatura nie zachęca do aktywności. To prawda, że trening można wykonać w domu lub na siłowni. Co jednak zrobić w momencie, w którym w Twoim planie treningowym znajduje się bieganie na świeżym powietrzu?

Odpowiedź jest prosta – przygotować się do takiego wysiłku. Koniec końców, musisz zaakceptować fakt, że Polska nie jest najcieplejszym krajem na świecie a trening w zimnych temperaturach może tu obowiązywać nawet przez 6 miesięcy w roku.

Zimnej pogody nie ma co demonizować. Zamiast traktować ją jak przeszkodę w osiągnięciu celu, potraktuj ją jako szansę na kolejny postęp na Twojej drodze. Łatwiej będzie Ci to zrobić stosując się do poniższych wskazówek, dzięki którym trening w zimnej pogodzie nie będzie różnił się znacznie od Twoich pozostałych treningów pod dachem.

 

ZACZNIJ OD PORZĄDNEJ ROZGRZEWKI

Trening na świeżym powietrzu w zimnej temperaturze wiąże się oczywiście z niższą temperaturą ciała. Żeby ciało odpowiednio przygotować do takiego wysiłku, powinieneś skupić się na solidnej rozgrzewce, która poprawi przepływ krwi i przygotuje mięśnie do treningu. Zacznij od spokojnego biegu, którego tempo z czasem będzie stosunkowo się zwiększać. Taki bieg nie powinien być długi (maksymalnie 5 minut) a jego intensywność przy końcu nie powinna przekraczać 75%.

Po takim rozbieganiu, przejdź do rozciągania dynamicznego, polegającego na wykonaniu energicznych ćwiczeń, w których z każdym powtórzeniem poprawiasz zakres ruchu. Możesz tutaj wybrać spośród takich ćwiczeń jak wymachy rękami, wykopy prostych nóg czy skipy. Upewnij się, że każde ćwiczenie wykonywane jest wtedy na 100% a Ty zaczynasz się lekko pocić.

Pamiętaj jednak, by taka rozgrzewka nie zabrała Ci zbyt dużo sił – celem rozgrzewki jest przecież odpowiednie przygotowanie do wysiłku głównego a nie zmęczenie.

 

UBIERZ SIĘ ODPOWIEDNIO

Nawet podczas treningu na świeżym powietrzu, pierwszy etap Twojego treningu powinien mieć miejsce jeszcze w domu, kiedy to wybierasz dla siebie odpowiednie ubranie. Dobrej jakości odzież sportowa zabezpieczy Cię przed wpływem zimnej temperatury, a jednocześnie da Ci poczucie komfortu i zadba o naturalną swobodę ruchów.

W zimne dni dobrym wyborem jest odzież termiczna, która powinna ochronić Cię przed minusowymi temperaturami. Ubierz się na tzw. „cebulę”, tzn. posiadaj warstwy odzieży, które będziesz mógł ściągnąć kiedy zrobi się cieplej. W przypadku nóg, możesz zacząć od legginsów i dodać do nich spodenki lub spodnie. Na górę przyda się koszulka kompresyjna z długim rękawem a z nią koszulka sportowa, bluza i kurtka. Upewnij się, że odpowiednia odzież będzie dobrze przepuszczać powietrze i odprowadzać wilgoć ze skóry.

Myśląc o ubraniu, nie możesz oczywiście zapomnieć o stopach. Tutaj wybierz dobre skarpetki, które nie będą przemieszczać się po skórze, powodując odciski i otarcia. Nie zapomnij o butach, dobranych odpowiednio do potencjalnych warunków na trasie. Jeśli przewidujesz, że nawierzchnia może być śliska wybierz te buty, które dadzą Ci najlepszą przyczepność. Jeśli jest mokro, koniecznie wybierz te nieprzemakalne, chroniące Cię przed dostaniem się wody do wewnątrz.

 

SŁUCHAJ SWOJEGO CIAŁA

Ta zasada zawsze znosi wszystkie zasady teoretyczne. Słuchanie swojego ciała to sztuka, którą warto opanować, ponieważ Twoje ciało komunikuje się z Tobą w każdej sekundzie życia. Przywiąż więc uwagę do tego, jakie sygnały wysyła Ci organizm podczas treningu i odpowiednio na nie reaguj – jeśli na zewnątrz jest -15°C a przenikliwy mróz sprawia, że Twoją jedyną myślą jest powrót do domu, zrób to. Może zdarzyć się przecież, że mimo szczerych chęci, nie ubrałeś się odpowiednio, gorzej się czujesz, itd. Czym innym jest walka ze zmęczeniem podczas wysiłku a czym innym walka ze sobą kiedy praktycznie zamarzasz. Kluczem do sukcesu jest tutaj zdrowy rozsądek i podejście do wysiłku jak do przyjemności. Nie jesteś przecież robotem, który musi być gotowy zawsze i na wszystko.

 

PRZYGOTUJ SIĘ NA ZMNIEJSZENIE OCZEKIWAŃ

Bardzo prawdopodobne jest, że trening na zewnątrz w zimnej pogodzie będzie trochę mniej intensywny lub po prostu trudniejszy niż w typowych warunkach, w których czujesz się komfortowo. Nie przejmuj się tym, że dzisiaj wypadłeś gorzej niż podczas wczorajszego treningu na bieżni na siłowni.

Pamiętaj, że rolę gra tutaj nie tylko sama temperatura, ale wiatr, nachylenie terenu, nawierzchnia, i wiele innych czynników, których nie doświadczysz na bieżni mechanicznej. Nie nastawiaj się więc na pokonanie tego samego lub większego dystansu w podobnym tempie. Jedyne, na czym powinieneś się skupić to danie z siebie absolutnych 100%.

 

SKUP SIĘ NA ODDECHU

Oddychanie zawsze jest ważne, ale nabiera jeszcze większego znaczenia podczas biegu w zimną pogodę. Trenując na świeżym powietrzu w takich warunkach, oddychaj głęboko i rytmicznie a kiedy to możliwe – nawet przez nos. W ten sposób, powietrze dostające się do Twojego organizmu będzie lepiej ogrzewane.

 

WEŹ ZE SOBĄ WODĘ I PRZEKĄSKI

Mamy nadzieję, że każdemu Twojemu treningowi towarzyszy woda. Powinieneś ją mieć również podczas takiego treningu na zewnątrz. Jeśli zabierasz ze sobą wodę weź taką, o pokojowej temperaturze. Podczas wysiłku w wymagających warunkach atmosferycznych, powinieneś mieć też ze sobą jakieś przekąski, które dodadzą Ci energii w razie ewentualnego osłabienia. Nie chcesz przecież przerwać treningu w połowie i być osłabionym na tyle, że drogę powrotną do domu odbędziesz pieszo i bez „paliwa” w mięśniach.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Mała prośba – jeśli ten artykuł Ci pomógł – zostaw mu 5 . Jeśli nie, oceń go na tyle na ile uważasz. Chcemy, żeby nasze artykuły dawały Ci jak największą wartość, więc Twoja ocena pomoże nam w tworzeniu jeszcze lepszych treści, które będą mogły Ci się przydać w przyszłości. Nie zapomnij również zostawić komentarza , Twoja opinia jest dla nas ważna.

A jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami i dostawać informacje o nowych treściach na blogu

Loading

Oceń post
[Głosy: 1 Średnia: 5]